We gaan doelgericht, maatschappij betrokken en inhoudelijk bekwaam aan de slag.
- KRACHT: samenleggen van sterktes
- ZORG: laat elk kind schitteren op zijn/haar niveau
- STRUCTUUR: we zetten een goeie organisatie neer.
|
KRACHT |
|
ONZE LEERKRACHTEN
zijn competent. | |
hebben, kennen en gebruiken elk hun eigen talenten. | |
zijn heel verscheiden, complementair, durven raad vragen en helpen elkaar. | |
zijn open over hun aanpak en durven die in vraag stellen. | |
vormen een hecht team door hun nauwe samenwerking en collegialiteit. | |
zijn bereikbaar en beschikbaar. | |
zijn creatief en werken gevarieerd. | |
doen veel opzoekingswerk en volgen nascholingen om de kwaliteit te garanderen en verder te stimuleren. | |
denken breed, voelen aan wat elk kind ten goede komt. | |
DE JUISTE MAN/VROUW OP DE JUISTE PLAATS!
ONZE SCHOOL
deelt de competenties van de leerkrachten door teamteaching. | |
hanteert een vlotte interne en externe communicatie. | |
hanteert doordacht voorbereide werkvergaderingen om elkaar te ondersteunen bij de klas- en schoolwerking. | |
is een open school. | |
durft goede dingen borgen en zo rust inbouwen. | |
|
ZORG |
|
ONZE LEERKRACHTEN
overleggen heel vaak en grondig over kinderen. | |
bieden zorg aangepast aan elk kind: zowel kinderen die moeite hebben met een leerstofonderdeel als kinderen die er in uitblinken. | |
kijken naar alle kwaliteiten van de kinderen. (kijken breed) | |
differentiëren binnen de lespraktijk (tijd, hoeveelheid, moeilijkheid, …). | |
differentiëren in taken en toetsen. | |
ONZE SCHOOL
organiseert teamteaching. | |
organiseert een goed onderbouwd zorgkader: |
kiest voor voldoende zorguren. | |
kiest voor een zorguurtje voor elke klas zodat de klasleerkracht snel op de eerste zorgen kan inspelen. (pleistertje) | |
heeft een duidelijk kindvolgsysteem. | |
heeft een zorgcoördinator lager/kleuter. |
werkt nauw samen met externe begeleiders (logopedisten, kinesisten, GON- en ION-begeleiding). | |
heeft oog voor de inclusieve gedachte. | |
organiseert peter- en meterschap. | |
|
STRUCTUUR |
|
ONZE LEERKRACHTEN
staan op de juiste plaats (werkplek) in de school. | |
organiseren hoeken- en contractwerk. | |
begeleiden de kinderen in het leren leren. | |
differentiëren binnen de lespraktijk (tijd, hoeveelheid, moeilijkheid, …). | |
differentiëren in taken en toetsen. | |
organiseren klasoverschrijdende activiteiten. | |
werken met gestructureerde werkvormen om het leereffect te vergroten. | |
ontwikkelen bij leerlingen ‘hogere’ cognitieve vaardigheden d.m.v. activerende en coöperatieve werkvormen. | |
werken met een goed onderbouwd en gevarieerd aanbod van activiteiten. | |
ONZE SCHOOL
maakt goede duidelijke afspraken voor leerkrachten, kinderen en ouders, zonder te overdrijven in regeltjes… | |
laat thema’s leven, niet alleen in de klas, maar ook op onze school. | |
werkt planmatig. | |
zorgt voor verzorgde lokalen en omgeving waar kinderen hun weg in vinden. | |