We denken hierbij aan werkelijkheidsnabij onderwijs gericht op betekenisvol leren, aan het leren reflecteren over het leren en over het leven.
Daarnaast bevorderen we de “LEER-KRACHT” van de leerlingen door hen:
Daarnaast bevorderen we de “LEER-KRACHT” van de leerlingen door hen:
- onderzoeksvaardig te maken
- leerstrategieën aan te reiken
- actief dingen te laten doen en beleven
- initiatief en inzet te laten nemen
|
|
ONZE LEERKRACHTEN |
|
| kiezen thema’s die aanleunen bij de leefwereld van de kinderen. | |
| werken met jaarthema’s, uitdagingen, takenbord, begintaak, studeerwijzers, … in het lager. | |
| laten kinderen experimenteren, exploreren. | |
| stimuleren kinderen om onderzoeksvaardig te worden (opdrachtkaarten, contract- en hoekenwerk). | |
| leren kinderen probleemoplossend denken door gebruik te maken van leerstrategieën (leren leren, stappenplannen, pre picto’s, de beertjes van Meichenbaum). | |
| stimuleren kinderen tot zelfstandigheid en zelfredzaamheid. | |
| laten kinderen concreet materiaal manipuleren om dingen te leren (liter, km). | |
| laten kinderen actief bezig zijn met de leerstof (gelijke deelname, individuele aanspreekbaarheid, simultane actie) en stimuleren ze het eigen leerproces in handen te nemen. | |
| leren de kinderen zelf iets uitleggen aan andere kinderen. | |
| bieden werkelijkheidsnabij onderwijs: duiden de zin van de les, koppelen aan het echte leven. | |
| betrekken de knowhow van externen in het klasgebeuren (vb. met hond op bezoek). | |
| trekken naar buiten voor activiteiten gericht naar de samenleving (boerderij-, pony, zee-, avonturen- en sportklassen, bezoek aan de boer, uitstap naar het bos, fietsexamen, theater,…). | |
| gebruiken taalontwikkelingsprogramma ‘s (Jules, Pistache). | |
| zorgen voor beweging (beweging in en tussen de lessen, watergewenning kleuters, sportactiviteiten). | |
| stimuleren kinderen tot zelf muzisch bezig zijn. | |
| hebben zin in leren, zin in leven (ZILL). | |
|
|
ONZE SCHOOL |
|
| organiseert klasoverstijgende activiteiten (vb. carnaval, vrij podium, sociale vaardigheden, feesten,…). | |
| organiseert acties geïntegreerd in activiteiten (MOS, speelstraat, strapdag, Sam de verkeersslang,…). | |
| brengt kinderen in contact met kunst en cultuur. | |
| moedigt kinderen aan bij buitenschoolse activiteiten (sport, cultuur). | |
| laat kinderen actief deelnemen aan het schoolgebeuren, geven ze de kans initiatief te nemen (schoolparlement, ideeënbus, peter- en meterschap, onderhoud natuurspeelplaats en moestuin, zorg voor dieren). | |