Het zich goed voelen op school is voor ons heel belangrijk. Als je je goed voelt, creëer je een fijne voedingsbodem voor “leren”.
De school hecht veel waarde aan het positief denken.
Inzetten op het zelfwaardegevoel.
De school hecht veel waarde aan het positief denken.
Inzetten op het zelfwaardegevoel.
|
AANDACHT VOOR WELBEVINDEN |
|
Coöperatief leren | |
Kindcontact | |
Klasbijeenkomst, onthaalmoment, klasgesprek. | |
Team- en klasbouwers. | |
Vriendschappen sluiten. | |
Gezelschapsspelen | |
Aandacht voor complimenten. | |
Het stappenplan (Meichenbaum) gebruiken om ruzies op te lossen. | |
Goede afspraken bieden structuur en veiligheid. | |
Consequent grenzen durven stellen | |
Het anti-pestplan. | |
De problemenbus. | |
Aandacht voor gevoelens: |
Koffer vol troost / Aandacht voor rouwen en verlies | |
Gevoelenswaaier en gevoelensmeter |
Actief luisteren en ik-boodschap: |
Tijd maken voor elkaar | |
Wijzen op verkeerd gedrag niet op verkeerd-zijn | |
|
AANDACHT VOOR IEDER KIND |
|
Er zijn, aanspreekpunt, luisterend oor. | |
Ruimte geven om iets te zeggen/vertellen. | |
Jezelf kunnen/mogen zijn. | |
Kinderen ervan overtuigen dat er voor alles een oplossing is. | |
|
FOCUS OP TALENTEN (talentontwikkeling) |
|
Ontdekken wat het kind goed kan en dit waarderen. | |
Stimuleren om de talenten te ontplooien, om hun zelfvertrouwen en welbevinden te verhogen. | |
Aanmoedigen naar zelfstandigheid en hierdoor positieve ervaringen ondervinden. | |
|
POSITIEF DENKEN |
|
Graag komen. | |
Fier zijn op wat je doet. | |
Content zijn. | |
Genieten van kleine dingen. | |
Plezier maken. | |
Tevreden zijn met wat je hebt. | |
Geloven in het goede van een ander. | |
Optimistisch denken. | |
Lessen “Eigen baas over je gedachten”. | |
|
POSITIEF EVALUEREN |
|
Positief bevestigen. | |
Belonen, bevestigen, complimenten geven. | |
Kinderen laten aanvoelen dat ze mogen missen. | |
Eens iemand in het zonnetje zetten. | |
Negatief gedrag ‘omturnen’ tot positief gedrag. | |
|
BETROKKENHEID |
|
Schoolparlement. | |
Kansen bieden tot voorstellen doen en hun mening te uiten. | |
Evaluatie na de les. | |
|
GEZONDHEID |
|
Fitheid, sport en spel / voldoende bewegingskansen / Fitte woensdag (lager) / Weekly Mile (lager) / Sportklassen. | |
Drink- en plasbeleid. | |
Oog voor Lekkers = fruit op woensdag. | |
|
DE 10 AXEN |
|
|