• Home
  • Schoolvisie VBS Biest-Jager
    • KWALITEIT
    • DYNAMIEK
    • SAMEN
    • DOEN
    • WELBEVINDEN
    • WIJS
    • RESPECT
  • De Wegwijzer
  • Contact
  • OKB
KINDWIJS - VBS BIEST-JAGER
  • Home
  • Schoolvisie VBS Biest-Jager
    • KWALITEIT
    • DYNAMIEK
    • SAMEN
    • DOEN
    • WELBEVINDEN
    • WIJS
    • RESPECT
  • De Wegwijzer
  • Contact
  • OKB
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
KLIK OP EEN WAARDE HIERBOVEN OM NAAR DE ANDERE WAARDEN TE NAVIGEREN
Foto
Het zich goed voelen op school is voor ons heel belangrijk. Als je je goed voelt, creëer je een fijne voedingsbodem voor “leren”. 
De school hecht veel waarde aan het positief denken.

Inzetten op het zelfwaardegevoel.

   

DE 10 AXEN

   

PAUW (tonen)
Zich op een assertieve wijze voorstellen
Werken aan een positief zelfbeeld
WASBEER (opkijken)
In omgang met anderen respect en waardering opbrengen
Empathisch luisteren: gevoelens leren ontdekken bij anderen (sta eens in de schoenen van elkaar)
Complimenten verwoorden
Niet uitsluiten
BEVER (zorgen)
Kunnen SPONTAAN zorg opbrengen voor iets of iemand anders
Leren delen
POES (genieten)
Kunnen op een beleefde manier hulp vragen en dank je wel zeggen
Zich laten helpen
LEEUW (leiden)
Initiatief nemen
Leiding geven
KAMEEL (volgen)
Onder leiding van een medeleerling meewerken
De afspraken volgen
HAVIK (aanvallen)
Kritisch zijn
Een eigen mening respectvol formuleren
STEENBOK (weerstaan)
Zich weerbaar opstellen naar leeftijdgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn
UIL (houden)
Zich discreet opstellen
SCHILDPAD (lossen)
Ongelijk of onmacht toegeven
Kritiek beluisteren en eruit leren
Foto

Het stappenplan (Meichenbaum) gebruiken om ruzies op te lossen.
Goede afspraken bieden structuur en veiligheid.
Consequent grenzen durven stellen
Het anti-pestplan.
De problemenbus.
Aandacht voor gevoelens:
Koffer vol troost
Gevoelenswaaier en gevoelensmeter
Actief luisteren en ik-boodschap:
Tijd maken voor elkaar
Wijzen op verkeerd gedrag niet op verkeerd-zijn
   

   

AANDACHT VOOR IEDER KIND

   

Er zijn, aanspreekpunt, luisterend oor.
Ruimte geven om iets te zeggen/vertellen.
Jezelf kunnen/mogen zijn.
Kinderen ervan overtuigen dat er voor alles een oplossing is.
   

   

FOCUS OP TALENTEN (talentontwikkeling)

   

Ontdekken wat het kind goed kan en dit waarderen.
Stimuleren om de talenten te ontplooien, om hun zelfvertrouwen en welbevinden te verhogen.
Aanmoedigen naar zelfstandigheid en hierdoor positieve ervaringen ondervinden.
   

   

POSITIEF DENKEN

   

Graag komen.
Fier zijn op wat je doet.
Content zijn.
Genieten van kleine dingen.
Plezier maken.
Tevreden zijn met wat je hebt.
Geloven in het goede van een ander.
Optimistisch denken.
Lessen “Eigen baas over je gedachten”.
   

   

POSITIEF EVALUEREN

   

Positief bevestigen.
Belonen, bevestigen, complimenten geven.
Kinderen laten aanvoelen dat ze mogen missen.
Eens iemand in het zonnetje zetten.
Negatief gedrag ‘omturnen’ tot positief gedrag.
   

   

BETROKKENHEID

   

Schoolparlement.
Kansen bieden tot voorstellen doen en hun mening te uiten.
Evaluatie na de les.
   

   

GEZONDHEID

   

Fitheid, sport en spel / voldoende bewegingskansen.
Drink- en plasbeleid.
Tutti frutti = fruit op woensdag.
   

Home

Schoolvisie
​VBS Biest-Jager

KINDWIJS

www.biestjager.com

www.ko-dewegwijzer.be

Copyright © 2019   |   VBS Biest-Jager   |   Bieststraat 75, 8790 Waregem   |   Gentse Heerweg 12, 8790 Waregem
  • Home
  • Schoolvisie VBS Biest-Jager
    • KWALITEIT
    • DYNAMIEK
    • SAMEN
    • DOEN
    • WELBEVINDEN
    • WIJS
    • RESPECT
  • De Wegwijzer
  • Contact
  • OKB