• Home
  • Schoolvisie VBS Biest-Jager
    • KWALITEIT
    • DYNAMIEK
    • SAMEN
    • DOEN
    • WELBEVINDEN
    • WIJS
    • RESPECT
  • De Wegwijzer
  • Contact
  • OKB
KINDWIJS - VBS BIEST-JAGER
  • Home
  • Schoolvisie VBS Biest-Jager
    • KWALITEIT
    • DYNAMIEK
    • SAMEN
    • DOEN
    • WELBEVINDEN
    • WIJS
    • RESPECT
  • De Wegwijzer
  • Contact
  • OKB
Je mag zijn wie je bent
en zoals je bent
met fouten en gebreken
om te kunnen worden
wie je in aanleg bent
maar… zoals je je vandaag
nog niet kan vertonen.
Je mag het worden
op jouw wijze en in jouw uur.

(A.A. TERRUWE)
Foto

Onze vrije basisschool Biest-Jager geeft elk kind een eerlijke kans!

Al te dikwijls hebben we gepoogd het kind als een kleine volwassene te beschouwen.
Een kind is echter geen volwassene.
Een kind is een wezentje op zichzelf dat groeit,
met een eigen aard, een eigen karakter, een eigen manier van handelen
dat door ons, ouders en leerkrachtenteam,
moet worden gevolgd, geleid en vooral aangemoedigd.

Vanuit een sterke positieve benadering helpen we elk kind op onze school.
Het ene kind is minder goed in rekenen, maar daarentegen goed in taal.
Nog een ander is minder goed voor taal en rekenen, doch is steeds
vriendelijk, beleefd, opgewekt,…
Ons team prijst het goeie en stuurt het minder goeie bij
in een sfeer van voortdurende aanmoediging.

Wij, directeur en leerkrachtenteam, zorgen ervoor  
dat elk kind zich hier echt
thuis kan voelen.

OPDRACHTEN KATHOLIEKE BASISSCHOOL

Onze waarden krijgen hun vertaling in het OKB (Opdrachten Katholieke Basisschool) en dat vanuit de visie van de Katholieke Dialoogschool.

Foto
De vier halve cirkels kunnen gezien worden als vier aangezichten die elkaar in de ogen kijken en het gesprek aangaan. 
Je kan hier ook vier schoolbanken in zien die in ‘dialoogstand’ staan. Er is een diversiteit van gesprekspartners. Ze hebben elk hun eigen kleur. Ze willen elkaar niet overtuigen van hun kleur, maar de eigenheid van de ander leren kennen en daardoor ook dieper doordringen tot de eigen identiteit. De vier elementen staan bij elkaar en ook los van elkaar: ze geven elkaar voldoende ruimte om te zijn wie ze zijn.
Doorheen de dialoog verrijkt de katholieke school zichzelf, en vernieuwt ze haar christelijke inspiratie in de actuele context. De Katholieke dialoogschool wil een oefenplaats zijn voor een (samen)leven in een wereld die gekenmerkt is door diversiteit en verschil en waar plaats is voor iedereen. Weet dat verschillen een ongelooflijke rijkdom zijn in de maatschappij van vandaag.
De vier kleuren zijn dezelfde als die van het logo van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. 
Het PAARS staat voor onderwijs dat met passie gegeven wordt, gestoeld op de christelijke spiritualiteit, gestoeld op het evangelie.
Daarbij is er oog voor traditie, die wordt uitgedrukt in LICHTBLAUW.
ORANJE staat voor innovatie.  Het GROEN staat voor duurzaamheid en frisheid.
Zie ook dat in christelijk perspectief de vier kleuren een kruisteken vormen. Tot slot stellen we vast dat de ruimte tussen de cirkels wit of neutraal lijkt, maar in wezen transparant is. Het unieke verhaal van elke school is daardoor aanwezig in dit logo én in de dialoog.  Elke school geeft een eigen kleur aan de dialoog.

De schooleigen visie van Biest-Jager, gericht op de Katholieke Dialoogschool, kunnen we perfect linken aan het OKB.

1. WERKEN AAN
DE SCHOOLEIGEN CHRISTELIJKE IDENTITEIT

Op het kruispunt van onderwijs, Kerk en samenleving verwelkomt onze katholieke dialoogschool iedereen GASTVRIJ, van welke levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond ook.  We zien onze school als een oefenplaats waar iedereen welkom is. Zonder uitzondering nodigt onze school  de leerlingen, ouders, personeelsleden en bestuurders uit loyaal aan haar onderwijsproject mee te werken.  Vanuit de christelijke inspiratie wil de school ieder hiertoe uitdagen, motiveren en kracht geven.

We zijn een katholieke school omdat…
  • we Jezus leren kennen in onze godsdienstmomenten en naar Zijn voorbeeld willen leven
  • we de wegwijzers volgen die de patroonheilige van de Biest, Don Bosco heeft uitgetekend, nl. :
altijd de deur openzetten en nooit iemand wegzenden
kunnen luisteren naar groot en klein verdriet
kinderen vertrouwen en oproepen om blije mensen te zijn
kinderen aanvoelen en hen een houvast geven in hun zoeken
altijd hopen en geen enkele situatie dramatiseren
God laat zich ontmoeten in mensen die wegwijzers zijn.
              Met onze beide vestigingen zetten we hard in op deze wegwijzers!
  • het opvoedingsproject gestoeld is op waarden en normen waarbij de ‘Liefde’(= onze motor) als richtingwijzer is voor ons opvoeden, leren en samenleven… ‘voorleven’ is hierbij het codewoord.
  • We vanuit ons geloof waarden meegeven… rechtvaardigheid, solidariteit, collegialiteit, vergevingsgezindheid, verdraagzaamheid, eerbied en respectvol omgaan met elkaar, delen, dienstbaarheid, zorg dragen voor in het bijzonder de zwakkeren, de kansarmen.

We zijn leerkracht/directeur in deze katholieke school omdat…
  • We gelovig zijn en voorleven (loyaal zijn tegenover ons en het geloof).
  • We het pedagogisch project uitdragen, in het bijzonder de opdracht van de Christelijke identiteit.

Onze identiteit wordt bepaald door…    
  • Het uniek zijn (talenten, jezelf zijn, beperkingen, …) = Mensbeeld    
  • De verbondenheid met zichzelf, met de ander, met de gemeenschap, samenwerken aan een betere wereld = Wereldbeeld

We tonen onze identiteit…
  • In het uittekenen van een pedagogisch project
  • In het maken van pedagogisch-didactische en organisatorische keuzes
  • In  visualisatie : ‘we werken KINDWIJS’
  • Door in dialoog te gaan… openheid voor het anders-zijn.
  • In het geven van kansen tot beleving bij pastorale activiteiten

We profileren ons dan ook als een katholieke dialoogschool door...
  • ‘de liefde’ te zien als dé richtingwijzer voor opvoeden, leven en samenleven; liefde is zoals de Bijbel verhaalt en Jezus die voorleeft; waarden voorleven en elkaars persoonlijke vrijheid respecteren
  • in gesprek te gaan met elkaar, zo leert iedereen de eigen identiteit vorm te geven
  • in dialoog te gaan met elkaar op zoek gaan naar het volle mens- en medemens-zijn
  • een oefenplaats te zijn voor een samenleven in een wereld die gekenmerkt is door diversiteit en verschil, leren leren, leren werken, leren samenleven gaan hand in hand : ‘inclusieve school’.
  • alles te zien in functie van een open, zinvolle, verdraagzame en duurzame samenleving waar plaats is voor iedereen.

2. WERKEN AAN
EEN GEÏNTEGREERD ONDERWIJSINHOUDELIJK AANBOD


==> In het kleuteronderwijs werken we voorlopig nog met het OntWikkelingsPlan voor het kleuteronderwijs (OWP) en de leerplannen van het KOV (Katholiek Onderwijs Vlaanderen) en dit in afwachting van het nieuwe leerplanconcept ZILL (Zin in Leren, Zin in leven).

Harmonische ontwikkeling
Gevarieerd, evenwicht in alle leergebieden/leerdomeinen, harmonie zoeken, niet enkel en alleen focussen op kennisoverdracht.
Aanvulling : ‘wat heeft de leerling nodig’ ?
Daarna leerinhouden bepalen/ didactische middelen en procedures selecteren/kiezen voor een aangepaste begeleiding waar het nodig is.

Horizontale en verticale samenhang
Leerlijnen, organisatie, afspraken,… gericht op pedagogisch-didactische zaken uit het schoolwerkplan. Deze ordeningen zijn gestructureerd en systematisch.
Om te komen tot verticale samenhang binnen het kleuteronderwijs schrijven we ontwikkelingslijnen uit en maken we teamgerichte afspraken. Tevens is er een link naar het lager onderwijs omdat we vinden dat kleuter en lager niet los staan van elkaar maar best één geheel vormen. Daarbij investeert de school vooral in een vlotte overgang 3de kleuter – 1ste leerjaar.
In het lager onderwijs volgen we, in afwachting van het nieuwe leerplanconcept, voorlopig nog de leerplannen van het KOV (Katholiek Onderwijs Vlaanderen) om de eindtermen te kunnen bereiken. De doelstellingen door de leerplannen opgelegd, worden per leerjaar via een jaarplanning van operationele doelen verwezenlijkt. De leergebieden Taal, Wiskunde, Lichamelijke Opv., het Muzische en Wero krijgen onze aandacht.
Voor Taal, Wiskunde en Wereldoriëntatie werken wij volgens de nieuwste inzichten. Voor Wero is er een leerlijn doorheen het lager via de methode ‘Mundo’, geënt op het leerplan en de Ontwikkelingsdoelen & Eindtermen.
De methode laat de nodige ruimte voor eigen creativiteit en flexibiliteit.
In het kader van het ontwikkelingsplan kleuter en de leergebiedgebonden eindtermen Lichamelijke opvoeding en wereldoriëntatie heeft de school een gezondheidsbeleid waarbij we oog hebben voor het doelgericht werken aan de brede persoonlijkheidsontwikkeling van het kind (hart-hoofd-handen).
Dit omschrijven we heel duidelijk in een visie en een beleidsplan ten aanzien van gezondheid. Daarnaast hebben we oog voor een talenbeleid in de geest van het Europees standpunt, zijnde de aandacht voor meertaligheid vanaf jonge leeftijd.
De computer krijgt op onze school de nodige aandacht omdat dit medium allesomvattend en toekomstgericht is. Het ontwikkelen van computervaardigheden is heel belangrijk. Dit concretiseren we door een sterke leerlijn met bijhorende werkfiches per doelgroep.
We willen hierbij alle kinderen ruime kansen bieden om met de computer te experimenteren en de kinderen met het internet kennis te laten maken.  Dit alles volgens een duidelijke vooropgestelde leerlijn.   
Wij zijn er ons heel goed van bewust dat niet alle kinderen daartoe thuis de mogelijkheid hebben, vandaar dat we ook voor hen mogelijkheden voorzien.
Verder maken we werk van het kennismaken met én het implementeren van ICT-competenties waarbij we vooral oog hebben voor integratie van ICT in het dagdagelijkse lesgeven (bijv. verrijken van lesactiviteiten).  Sinds 2009-2010 gebruikt de school digitale borden in de 2de en 3de graad en dat op beide vestigingen. Het 1ste ljr Biest en de eerste graad op de Jager zullen nog in het schooljaar 2016-2017, als laatste, een touchscreen krijgen, meteen het meest recente dat momenteel op de markt is.
Daarnaast zetten we sterk in op multimedia in de kleuterklassen.
We werken met iPads en tv-schermen met Apple TV. Hierrond is er een visie én zowel een technisch als een pedagogisch-didactisch beleid uitgetekend.

Integratie van het geleerde in de persoon van de leerling
Iets verankeren en transfer kunnen maken naar anderen, toepassen.

3. WERKEN AAN EEN STIMULEREND OPVOEDINGSKLIMAAT
EN EEN DOELTREFFENDE AANPAK


In onze school zetten we sterk in op:
  • Zorg dragen voor de kinderen
  • Oog hebben voor iedereen
  • Het welbevinden van elk kind
  • Bagage meegeven om te functioneren in de maatschappij van vandaag én morgen
  • Elk kind graag zien
  • Veiligheid
  • Infrastructuur
  • Sociale vaardigheden : op zoek naar harmonie
  • Pesten bannen!
  • Leerkrachten die goed zijn in hun job, die hun job graag doen, die kinderen stimuleren, … die graag naar school komen. Gedrevenheid en enthousiasme.
  • Positivisme

Een goede school is voor ons:
  • een school die cognitief goed scoort (= meetbaar)
  • maar ook (en dat is even belangrijk, zoniet nog belangrijker):
een school die haar opvoedingsproject uitdraagt in het dagdagelijks werken met kinderen, met ouders, met andere actoren betrokken bij de school.
een school waar het kind zich goed voelt, waar het gelukkig is
een school die oog heeft voor het talent van elk kind en dat verder laat ontwikkelen
een school die goede zorg biedt “naar beneden” en “naar boven”; + “naar binnen” en “naar buiten”
Dat zou onze maximale ambitie moeten zijn!

4. WERKEN AAN DE ONTPLOOIING VAN IEDER KIND,
VANUIT EEN BREDE ZORG

   
De focus ligt op het zorg dragen voor elke leerling, zodat elke leerling gelijke kansen krijgt om tot leren te komen en dat elke leerling kan schitteren op zijn/haar niveau.
Wat houdt dat in:
Omgaan met verschillen tussen kinderen
We doen het omdat :
  • het “moet”, we verwachten dat gewoon van elke leerkracht
  • we op zoek gaan naar de sterke en de minder sterke kanten van elke kind en dat kunnen verwoorden
  • we willen compenseren waar het nodig is
  • we differentiatie als een must vinden in het omgaan met verschillen. Een welbepaald differentiatiemodel kan je niet opleggen, maar we staan er voor open en zoeken onze eigen weg (afhankelijk van leerkracht tot leerkracht)… we ‘delen’ onze expertise, know-how.
  • we omgaan met verschillen ook zien als omgaan met talenten waarbij we oog hebben voor waarderen, stimuleren, benoemen.
  • we vinden dat, ook al ben je ergens nog niet zo goed in, we toch willen proberen om er in te groeien, er aan te werken. (kind)
  • we motivatie heel belangrijk vinden en steeds op zoek gaan naar de zone van de naaste ontwikkeling

Het creëren van gelijke onderwijskansen voor alle kinderen
SES-lestijden = Beleid ten aanzien van kansenbevordering
Handelingsgericht werken vanuit het oogpunt van “zorg”
  • Als je open staat voor verschillen, probeer je automatisch  kinderen gelijke onderwijskansen te geven
  • Compenseren, differentiëren, stimuleren, …
  • We integreren de  SES-lestijden  binnen de zorg.
  • We proberen te taxeren waar de gezinnen zijn waar we met kansenbevordering moeten op inzetten. Openstaan voor brugfiguren, hen aanspreken. Heel belangrijk is een goed contact met de ouders, een vertrouwensband.
  • Zorg moet er zijn zowel op kleuter als op lager niveau. We zijn een zorgende school.
  • Sterk inzetten op zorgcoördinatie en dit op beide niveaus en voor beide vestigingen.

Aanpak afstemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen
Dit houdt in: rekening houden met de individuele verschillen tussen leerlingen, differentiatie binnen het gemeenschappelijk curriculum, krachtige leeromgeving, redelijke aanpassingen bij leerlingen met een beperking (M-decreet), vanuit een sterk en geïntegreerd zorgbeleid, op zoek naar expertise (via derden)
  • Onderwijs afstemmen op …
  • Kunnen we niet altijd doen, wel ervoor openstaan om daaraan te werken. We proberen dat met alle zorg te doen, binnen de grenzen van het kunnen, binnen de mate van het mogelijke, het haalbare…

Hoe differentiëren in het curriculum:
  • Op beheersingsniveau (meer gestuurd, meer gestructureerd, gerichter)
  • Naar inhoud (rekening houdend met decretale minimumdoelen, indien nodig sticordi-maatregelen, redelijke aanpassingen om het haalbaar te maken)

Een sterk zorgbeleid met een onderbouwd zorgcontinuüm (Prodia) voor het ondersteunen van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften

5. WERKEN AAN
DE SCHOOL ALS GEMEENSCHAP EN ALS ORGANISATIE


We vormen een open en brede school die het lerende kind centraal stelt en gedragen wordt door een team van mensen dat respect heeft voor elkaar. Kinderen, leerkrachten, directeur, dienstpersoneel, ouders, ouderraad, schoolraad, het CLB-team, het schoolbestuur, de parochiegemeenschap, de Sint-Michielsbeweging, de vrijwilligers,… allen zijn betrokken bij onze schoolwerking. We hebben iedereen dan ook heel hard nodig om samen school te kunnen maken.
  • Een goeie vertrouwensrelatie met de ouders
  • Een goed klasklimaat waar de kinderen zich thuis kunnen voelen, waar ze zich veilig en geborgen weten, waar groeikansen zijn om het zelfvertrouwen van kinderen op te krikken
  • Een goede sfeer bij het leerkrachtenteam… psychologische veiligheid !
  • Fierheid om deel uit te maken van de scholengroep ‘De Wegwijzer’.
  • Een goede samenwerking met mensen van het CLB, de brugfiguren
  • Een goede relatie met de ouderraad Biest-Jager vzw
  • Een goeie relatie met iedereen die onze school een warm hart toedraagt.

Naast die gemeenschap waarbij aandacht gaat naar alle actoren verbonden aan de school gaat er ook aandacht naar de school als organisatie.  
M.a.w., de mate waarin een team erin slaagt om het schooleigen pedagogisch project kwaliteitsvol te realiseren wordt in sterke mate bepaald door het beleidsvoerend vermogen van de school: Duidelijke visie en sterke doelgerichtheid, hoge betrokkenheid en sterk leiderschap, de school bepaalt de verantwoordelijkheden van de leerkrachten, kunnen en willen samenwerken, communicatie en responsief vermogen, reflecteren bijsturen en verrijken, hoe omgaan met vernieuwingen, professionalisering via interne en externe ondersteuning, beleid van de school komt vorming of leren van alle leerlingen ten goede.

BESLUIT OKB

  • De 5 opdrachten schetsen een ideaalbeeld.
  • Zijn als hulp bedoeld om een kwalitatieve school uit te bouwen.
  • Mét als doel : ‘dat het elk kind op onze school goed zou gaan’.
   
Verder hebben wij oog voor de veiligheid in en rondom onze school. Dit alles is verankerd in een beleidsverklaring ‘Welzijn’ (welzijnswet van 4 augustus 1996 en KB’s) en uitgewerkt in een gestructureerd veiligheidsbeleid, conform de wetgeving.

  

Wat wij in ons pedagogisch project
hebben neergeschreven
is een eerlijke poging
in ons streven naar…
een goeie opvoeding & goed onderwijs
voor elk kind dat bij ons school loopt.

Foto

   

Home

Schoolvisie
​VBS Biest-Jager

KINDWIJS

www.biestjager.com

www.ko-dewegwijzer.be

Copyright © 2019   |   VBS Biest-Jager   |   Bieststraat 75, 8790 Waregem   |   Gentse Heerweg 12, 8790 Waregem
  • Home
  • Schoolvisie VBS Biest-Jager
    • KWALITEIT
    • DYNAMIEK
    • SAMEN
    • DOEN
    • WELBEVINDEN
    • WIJS
    • RESPECT
  • De Wegwijzer
  • Contact
  • OKB