… voor de medemens, de natuur en alle dingen om ons heen.
Respect verwijst naar een actieve houding waarbij je zichtbaar bewondering toont voor wie de ander is en wat hij denkt.
We kunnen maar respectvol zijn als we aanvaarden dat iedereen verschillend is en tegelijkertijd inzien dat verschillend-zijn ook een echte rijkdom is.
Respect verwijst naar een actieve houding waarbij je zichtbaar bewondering toont voor wie de ander is en wat hij denkt.
We kunnen maar respectvol zijn als we aanvaarden dat iedereen verschillend is en tegelijkertijd inzien dat verschillend-zijn ook een echte rijkdom is.
|
RESPECT |
|
Respect = samen zorg dragen voor… |
Gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen (niet alleen voor je eigen deur vegen). |
Respect voor zichzelf |
Zorg dragen voor kledij. | |
Aandacht hebben voor hygiëne. | |
Een gezonde geest in een gezond lichaam. |
Respect voor materiaal, omgeving en natuur |
Netheid en orde in de klas en op de speelplaats en overal waar je komt. | |
Zorg dragen voor het materiaal en de natuur. |
Respect voor de ander |
Kunnen aanvoelen wat je tegen wie kunt zeggen, en op welke manier. | |
Leren rekening houden met elkaar en elkaars kunnen en zijn. | |
Diversiteit kunnen aanvaarden en ermee kunnen omgaan. | |
Nieuwsgierig zijn voor wat anders is zonder vooroordelen. | |
Elementaire beleefdheid: alstublieft, dank u, goeiemorgen, eet smakelijk, toestemming vragen. |
Uiten van dankbaarheid en verwondering |
Tijd nemen om stil te staan bij… | |
Niet alles als “vanzelfsprekend” ervaren. | |