|
WIJS OORDELEN, |
|
Schoolse kennis is belangrijk maar des te meer de wijze waarop je met die kennis omgaat.
Het nieuwe leerplanconcept voor het Katholiek Onderwijs ZILL (Zin in Leren, Zin in Leven) speelt hier perfect op in.
Dit houdt in:
Kunnen filosoferen |
Levensvragen aan bod laten komen. |
Creatief zijn |
Oplossingsgericht denken. | |
Fantasie en verbeeldingskracht stimuleren. |
Kunnen reflecteren en discussiëren |
Kinderen over een “gegeven” antwoord laten discussiëren. | |
Eigen mening leren bedenken en motiveren en die op een respectvolle manier naar voor brengen. | |
Je mening kunnen bijstellen, fouten kunnen toegeven. | |
Eigen emotionele situaties van op een afstand leren bekijken. | |
Op een goede manier kritisch kunnen zijn. | |
Onrecht aanklagen. |
Eigen persoonlijkheid vormen |
Leren wijze beslissingen nemen en goede keuzes maken: voor-en nadelen leren afwegen, argumenteren waarom en volhouden of bijsturen waar nodig. | |
Zelfkennis en zelfacceptatie. Door fouten kan je tot inzicht komen. | |
Echtheid: wat je voelt is wat je toont. | |
Zich kwetsbaar kunnen opstellen. |
Kunnen vertrouwen |
In zichzelf maar ook in de ander. |
Empathie tonen |
Situaties inschatten en vanuit verschillende standpunten bekijken (sta eens in de schoenen van een ander) en daar flexibel kunnen op ageren. | |
Ruim denken (paardenbril afzetten). | |
Nieuwsgierig zijn voor wat anders is. | |